неділю, 22 листопада 2020 р.

Зорі та сузір'я. Матеріал для учнів 5 класу.

 


Зорі та сузір 'я

Пізно ввечері чи вночі на безхмарному небі ми можемо побачити близько 3000 зір. Спеціальні прилади виявляютьїх кілька мільярдів. Зорі нам нагадують маленькі ліхтарики. Насправді ж це великі вогняні кулі, що складаються зрозжареного газу. Вони мають дуже високу температуру йпостійно випромінюють світло й тепло. А малими зорі здаються нам тому, що перебувають на дуже великій відстанівід Землі. Світло від них, рухаючись зі швидкістю300 000 км/с, прямує до Землі багато років.

• Відмінності між зорями

Сонце - це теж зоря, яка з усіх зір розташована до нас найближче. А наступна зоря перебуває від Земліу 260 тисяч разів далі, ніж Сонце. Саме тому ми сприймаємо Сонце більшим за інші зорі, і його тепло доходитьдо Землі. Удень Сонце затьмарює світло інших зір, і миїх не бачимо.

Зазвичай зорі розрізняють за температурою і розмірами. За температурою поверхні зорі поділяють на червоні (найхолодніші), жовті, білі (зорі середньої температури)та блакитні (найбільш розжарені зорі).

Наше Сонце належить до жовтих зір. Якщо казати про розміри, то є зорі-гіганти, які в мільярди разів більші заСонце, але є і зорі-карлики, до яких належить і Сонце(мал. 63).

• Поняття сузір’я

Окремі ділянки зоряного неба на небесній сфері з усіма зорями й іншими тілами, що містяться в їхніх межах,

мають назву сузір'я. Зорі та сузір’я допомагають орієнтуватися на місцевості, тому здавнамали важливе значення длямореплавців, мандрівників, купців. Так, яскрава Полярна зорязавжди вказує на північ. Знаючице, можна легко визначити сторони горизонту, що дасть змогушвидко зорієнтуватися на місцевості. Ще в сиву давнинуз’явилися назви сузір’їв Лева,Дракона, Терезів, Оріона, Ліри,Великої та Малої Ведмедиць.

Найвідомішими є 12 зодіакальних сузір’їв: Козоріг,

Водолій, Риби, Овен, Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діва,Терези, Скорпіон і Стрілець(мал. 64). У перекладі з грецької мови слово «зодіак»означає «звір».

З давніх часів вважається, що кожний

земний місяць певним чином пов’язаний з одним із сузір’їв.

Перенесені на папір півкулі небесної сфери називають зоряними картами (мал. 65). Найдавнішою є карта з 800 зір, яку склав китайський учений Ши Шен ІУ ст. до н.е.

Протягом століть зорі об’єднували по-різному - зникали одні назви, з’являлися нові. З 1922 р. і дотепер зоряне небо умовно розділене на 88 сузір’їв. Деякі з них можнаспостерігати тільки певної пори року. Так, сузір’я Оріонне можна побачити в Україні влітку. Частину сузір’їв унашій Північній півкулі взагалі не видно, наприкладсузір’я Південний Хрест.

Зорі - це небесні тіла, що складаються з розжареного газу і випромінюють світло та тепло.

Зорі перебувають на дуже великій відстані від Землі. Зазвичай зорі розрізняють за температурою і розмірами.

Сонце - жовта зоря, яка розташована до Землі найближче.

Сузір’я - ділянки небесної сфери з розташованими на них зорями та іншими небесними тілами.

Зоряні карти - перенесені на папір півкулі небесної сфери.

Практичне заняття. Визначити найвідоміші сузір’я на карті зоряного неба.

Мета: закріпити поняття про сузір’я, формувати вміння працювати з картою зоряного неба.

Немає коментарів:

Дописати коментар