ПРАКТИЧНА РОБОТА." ПОРІВНЯННЯ БУДОВИ головного
МОЗКУ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН".
Мета роботи: ознайомитися із загальними рисами будови головного мозку представників класів Кісткові риби, Амфібії, Рептилії, Птахи і Ссавці.
Матеріал: муляжі головного мозку, малюнки або слайди зі схемами будови головного мозку представників класів Кісткові риби, Амфібії, Рептилії, Птахи і Ссавці. Обладнання, інструменти та реактиви: таблиці, мультимедійний проектор або інтерактивна дошка.
Хід роботи
1. Розгляньте муляж або схему будови головного мозку кісткової риби. Зверніть увагу на відносний розвиток кожного з відділів: переднього мозку (наявність або відсутність півкуль, наявність або відсутність звивин), середнього мозку, проміжного, продовгуватого мозку і мозочка. Оцініть в балах від 1 до 5 відносний розвиток відділів головного мозку (Приклад: передній мозок — 1; середній — 5; проміжний — 4; продовгуватий — 3; мозочок — 4). Запишіть результати своїх спостережень.
2. Розгляньте муляж або схему будови головного мозку жаби. Зверніть увагу на відносний розвиток кожного з відділів, на наявність або відсутність півкуль переднього мозку, наявність або відсутність звивин. Оцініть в балах від 1 до 5 відносний розвиток відділів головного мозку. Запишіть результати своїх спостережень.
3. Розгляньте муляж або схему будови головного мозку ящірки. Зверніть увагу на відносний розвиток кожного з відділів, на наявність або відсутність півкуль переднього мозку, наявність або відсутність звивин. Оцініть в балах від 1 до 5 відносний розвиток відділів головного мозку. Запишіть результати своїх спостережень.
4. Розгляньте муляж або схему будови головного мозку голуба. Зверніть увагу на відносний розвиток кожного з відділів, на наявність або відсутність півкуль переднього мозку, наявність або відсутність звивин. Оцініть в балах від 1 до 5 відносний розвиток відділів головного мозку. Запишіть результати своїх спостережень.
5. Розгляньте муляж або схему будови головного мозку мавпи. Зверніть увагу на відносний розвиток кожного з відділів, на наявність або відсутність півкуль переднього мозку, наявність або відсутність звивин. Оцініть в балах від 1 до 5 відносний розвиток відділів головного мозку. Запишіть результати своїх спостережень.
6. Накресліть у зошиті й на основі своїх спостережень заповніть порівняльну таблицю особливостей будови головного мозку різних груп хребетних тварин.
Особливості будови головного мозку представників різних класів хребетних тварин
Клас
|
Розвиток переднього мозку (в балах)
|
Розвиток середнього
мозку
(в балах)
|
Розвиток проміжного
мозку
(в балах)
|
Розвиток продовгу-ватого мозку (в балах)
|
Розвиток мозочка (в балах)
|
Півкулі переднього
|
Поверхня мозочка
|
Звивини
|
Кісткові риби
|
2
|
5
|
3
|
1
|
4
|
Нерозвинені
|
Гладка
|
Нема
|
Амфібії
|
4
|
5
|
2
|
3
|
1
|
розвинені
|
Гладка
|
Нема
|
Рептилії
|
5
|
3
|
1
|
2
|
4
|
розвинені
|
Гладка
|
Нема
|
Птахи
|
5
|
3
|
1
|
2
|
4
|
Розвинені
|
Складчаста
|
Нема
|
Ссавці
|
5
|
3
|
1
|
2
|
4
|
розвинені
|
Складчаста
|
Є
|
1. Чим схожа і чим відрізняється будова головного мозку кісткових риб і амфібій?
У риб і амфібій за розміром переважає середній мозок.
У риб передній мозок невеликий, добре розвинений проміжний мозок і мозочок, а у амфібій передній мозок у них розвинений добре і поділений на дві півкулі з давньою корою, проте слабо розвинений мозочок.
2. Чим схожа і чим відрізняється будова головного мозку рептилій і птахів?
Передній мозок має півкулі, на поверхні якого є кора із сірої речовини.
У птахів збільшений середній мозок і мозочок.
3. У яких хребетних тварин найрозвиненіший мозочок? З чим це пов'язано?
У риб, птахів та ссавців. Пов'язано з рухливим способом життя.
4. У яких хребетних тварин найрозвиненіший передній мозок? З чим це пов'язано та як впливає на поведінку цих тварин?
У ссавців великого розміру півкулі переднього мозку з новою корою, складки і звивини значно збільшують поверхню. Найрозумнішими є тварини з великим переднім мозком, що має багато звивин (велика площа поверхні переднього мозку), такі тварини швидко й адекватно реагують на зовнішні подразники (мають найбільше умовних рефлексів).
Немає коментарів:
Дописати коментар