Вища нервова діяльність
Вища нервова діяльність — це
сукупність
нервових процесів, що визначають поведінку й психічні характеристики
індивіда. Є проявом умовно-рефлекторної функції кори головного мозку,
яка забезпечує адаптацію організму до умов зовнішнього середовища, що
змінюються.
|
Рефлекс
— це специфічна реакція нервової системи організму у відповідь на дію
подразника. розрізняють природжені (безумовні) та набуті (умовні)
рефлекси.
|
Рефлекс
|
|
безумовний (природжений)
|
умовний (набутий)
|
Генетично закріплений, передається в спадок, є видовим
|
Генетично не закріплений, формується індивідуально
|
Однотипний вияв у різних індивідів
|
Вияви індивідуальні
|
Формується в головному мозку до народження дитини, утворення не залежить від умов
|
Осередки рефлексів утворюються протягом
життя, утворення залежить від низки умов:
1) дія умовного подразника має за часом збігатися з дією безумовного;
2) умовний подразник має неодноразово підкріплюватися дією безумовного;
3) дія умовного подразника має передувати дії безумовного
|
Стійкий, конкретна програма рефлекторних дій зберігається протягом життя. Кількість обмежена
|
Мінливі, у разі відсутності умов виявлення та подразника рефлекси можуть загасати, за необхідності формуються нові
|
Рефлекторні дуги сталі, замикаються в спинному мозку та стовбурі головного мозку
|
Рефлекторні дуги тимчасові, замикаються в передньому мозку
|
Центри рефлексів розташовані в підкіркових ядрах, стовбурі мозку та спинному мозку
|
Центри рефлексів розташовані в корі великих півкуль
|
Біологічне значення: забезпечують пристосування організму до нових умов середовища
|
Формування |
Вияв |
Загальна схема умовно-рефлекторної дуги
Рефлекси
|
|
безумовні
|
умовні
|
Харчові: ковтання, смоктання, секреція травних соків
|
Штучні: вироблені на подразник, що не належить до безумовних (світло, звук)
|
Захисні: чхання, кашель, моргання, відсмикування кінцівки в разі ушкодження
|
Натуральні: вироблені на подразники, які тісно пов’язані з безумовним подразником або є його властивістю (смак, запах їжі)
|
Дихальні: дихальні рухи, що забезпечують вдих і видих
|
Життєві: харчові, захисні та ін.
|
Орієнтувальні: повертання голови, тулуба в бік специфічного подразника
|
Рефлекси саморозвитку: ігровий, дослідницький тощо
|
Статеві: статева поведінка, розмноження й турбота про потомство
|
Позитивні: мають безумовне підкріплення, викликають відповідну реакцію.
Негативні: безумовне підкріплення відсутнє, не викликають адекватної реакції, гальмують її
|
Інстинкт: складна система безумовних рефлексів, генетично закріплена послідовність дій
|
Екстрацептивні: ґрунтуються на зорових, слухових, тактильних, температурних, смакових, нюхових умовних сигналах.
Інтероцептивні: ґрунтуються на механічних, хімічних та інших умовних сигналах
|
|
||
Гальмування |
Зовнішнє
гальмування формується у відповідь на дію більш сильного, біологічно
значущого чи несподіваного нового подразника. При цьому в корі головного
мозку утворюється новий осередок збудження, вияв попереднього рефлексу
слабшає або припиняється. Зовнішнє гальмування забезпечує адекватну
реакцію у змінених умовах
|
Внутрішнє
гальмування виникає в разі стійкої відсутності підкріплення умовного
подразника безумовним, дозволяє набувати нових умовних рефлексів і
позбавлятися старих, що втратили своє значення для організму
|
Динамічний стереотип. Навички, звички
Характеристика навичок та звичок
Навички
Є
результатом формування й закріплення умовно-рефлекторного зв’язку.
Розрізняють рухові, розумові, сенсорні та навички поведінки. Рухові
навички забезпечують закріплення та виконання певної послідовності рухів
(писемна мова, їзда на велосипеді й ковзанах). Розумові навички є
елементом розумової діяльності, виявляються під час вивчення матеріалу,
спостереження, розподілу та концентрації уваги. Сенсорні навички
сприяють формуванню різноманітних видів сенсорної чутливості, наприклад
навичка сприймати текст у вигляді звукових сигналів (абетка Морзе).
Навички поведінки є одним з основних компонентів формування особистості.
Формуються з дитинства і виявляються в нормах поведінки в конкретних
умовах
|
Звички
Це
внутрішня потреба здійснювати певні дії. Розрізняють позитивні та
негативні звички. До позитивних належать: звичка дотримання правил
особистої гігієни, розпорядку дня і харчування, вони чинять позитивний
вплив на організм людини та розвиток його особистості. Негативна звичка —
це потреба у виконанні дій, які несприятливо впливають на стан здоров’я
людини, його особистість, стан у суспільстві. До негативних звичок
належать паління, наркоманія та ін.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар