середа, 24 лютого 2016 р.

Поширення плодів. Матеріал для 6 класу.


 
 
 
  





Дати відповіді на диференційовані запитання.
Відповіді на 1 - 6 балів:
- Назвати основні частини насінини?
- Де відкладаються поживні речовини в насінині?
- Які основні умови проростання насіння?
- Що таке спокій насіння? Яке значення спокою насіння для рослин?
Відповіді на 7 - 9 балів:
- Чи правильне твердження: “Кожна насінина завжди містить ендосперм”?
- Розкажіть про досліди з вивчення умов проростання насіння.
- Назвіть шляхи виходу насіння зі спокою.
Відповіді на 10 – 12 балів:
- Які функції сім’ядолей в насінині, що мають дві чи одну сім’ядолю?
- Які поживні речовини є в насінні? Чи залежить від їхнього вмісту проростання насіння?
- Від чого залежить період спокою насіння?
Біологічна міні-вікторина
1. Які пристосування дали змогу покритонасінним стати домінуючою групою в рослинному світі?
2. У чому полягає біологічне значення подвійного запліднення?
3. Із чого утворюються плід і насінина?
4. Які умови необхідні для утворення в рослин плодів і насінин?

Починається демонстрацією плодів, серед яких є цибулина, коренеплоди буряка, моркви, редьки та бульби картоплі.
Щоб уникнути ототожнення плодів з іншими органами рослин, які вживаються в їжу, учням пропонується відповісти на таке проблемне запитання: чи можна цибулину, коренеплоди та бульби віднести до плодів? Відповідь обгрунтуйте.
Порівняння допомагає учням зробити висновок, що лише плоди мають насінини, в інших органах (коренеплодах, бульбах, цибулинах) його немає
Наступне проблемне запитання, яке ставиться учням:
- довести, що плід – це орган, який дає початок наступним поколінням?

Плоди.

Плід – репродуктивний орган, у якому знаходиться насінини. Плід – це видозмінена в результаті запліднення квітка. Плід складається з насінини та оплодня. Оплодень – це стінка плоду. Він захищає насінини від висихання, холоду, механічних пошкоджень і сприяє поширенню насінини. В оплодні розрізняють три шари: зовнішній (екзокарпій), середній (мезокарпій), внутрішній (ендокарпій).




Лабораторна роботаи №10
Тема. Будова і різноманітність плодів.

Мета: ознайомитися з будовою плоду на прикладі кістянки або ягоди; навчитися визначати типи плодів залежно від будови оплодня, кількості насінин.

Обладнання і матеріали: набір сухих і соковитих плодів; колекції плодів та насінини, таблиця "Плоди", препарувальний набір, підручник.

Хід роботи
Завдання 1. Вивчити будову оплодня на прикладі соковитої кістянки.
1. Розгляньте запропонований соковитий плід. Розріжте його на дві половинки. За допомогою пінцета або препарувальної голки зніміть зовнішній шар (екзокарпій) оплодня.
2. Розгляньте середній (мезокарпій) та внутрішній (ендокарпій) шари. З'ясуйте, вони м'ясисті чи дерев'янисті.
3. Визначте кількість насінин.
4. Намалюйте будову кістянки в розрізі. Підпишіть шари оплодня, які позначені на малюнку цифрами.


Завдання 2. Ознайомитися з різноманітністю соковитих плодів.
1. Розгляньте запропоновані плоди і відберіть соковиті.
2. Користуючись підручником, таблицями, колекціями, визначте тип плодів.
3. Результати дослідження занесіть до таблиці, наведеної в кінці роботи ("Різноманітність плодів")



Завдання 3. Ознайомитися з різноманітністю сухих плодів.

1. Розгляньте сухі плоди і розділіть їх на розкривні та нерозкривні. Результати занесіть до таблиці.
2. Під керівництвом учителя, користуючись підручником, таблицями, колекціями, визначте тип плодів.
3. Одержані результати занесіть до таблиці.

Після виконання лабораторної роботи учні формулюють висновки і записують їх у зошити. Для закріплення знань учням пропонується закінчити схему "Різноманітність плодів".






Поширення плодів та насіння


Учні роблять висновки: насінини і плоди не тільки забезпечують розмноження та розповсюдження рослин на великі відстані, багато з них є їжею для тварин і людини.
Доцільно заслухати цікаві повідомлення учнів (про використання людиною плодів і насінини).




. Узагальнення та систематизація знань.



Немає коментарів:

Дописати коментар