понеділок, 23 листопада 2015 р.

Сузір'я. Матеріал для учнів 5 класу.



Зорі та сузір’я


Які бувають зорі. Зорі — самосвітні розжарені кулі» в яких відбувається перетворення речовини з виділенням великої кількості енергії. Різноманітність зір надзвичайна. Вони відрізняються за температурою» розмірами» кольором» яскравістю та багатьма іншими ознаками. Існують зорі» які одержали назву карликів. Наше Сонце — також карлик. Зорі» більші за Сонце у десятки разів» називаються гігантами. Існують ще й надгіганти» які більші за Сонце в сотні разів. Зовсім маленькі зорі мають назву нейтронні зорі.
Зорі розрізняють за кольором на блакитні» білі» жовті й червоні. Найвища температура у блакитних зір» а найнижча — у червоних. Сонце — це зоря жовтого кольору.
Учені з'ясували» що основними хімічними елементами» з яких складаються зорі» е Гідроген і Гелій» а інші наявні у дуже малій кількості.
Які всітілау природі» зорі постійно змінюються. Вони <снароджуються)>» <сживуть» і <свмирають».
Багато зір» таких як Сонце» сяють уже дуже давно» деякі близькі до затухання. Але існують і молоді зорі.
Зорі — розжарені небесні тіла кулеподібної форми,
що випромінюють світло,
з давніх часів зорі допомагали людям віщувати погоду» орієнтуватися у подорожах» здійснювати відлік часу.

Міжзоряний простір. Зорі розташовані одна від одної на великих відстанях. Простір між ними заповнюють розріджений газ» пил» магнітні поля і космічні промені. Хмари міжзоряних газів і пилу називають туманностями (мал. 48). Існує кілька видів туманностей. Якщо в туманності розміщені зорі» то вона світиться. Якщо ж у хмарах газів і пилу зорі відсутні» то туманність називають темною. Газові туманності складаються з водню» гелію» азоту» кисню тощо і мають різноманітний вигляд» за яким і одержали назви» наприклад: Пелікан» Північна Америка»
Розетка» Сова» Гантеля. Розміри туманностей величезні — від одного краю до іншого світло йде кілька років. Маленькі» округлої форми туманності отримали назву планетарних» бо за формою подібні до спостережуваних у телескоп дисків планет. Сьогодні відомо понад 1 ООО планетарних туманностей.
Сузір’я. Ви, напевно, звернули увагу, що зорі утворюють на небі певні скупчення — сузір’я. Люди вже давно дали їм різні назви. Астрономи поділили небо на 88 сузір^їв. Назви багатьох сузір^їв запозичені зі Стародавньої Греції і пов^язані з персонажами міфів та легенд. Найвідоміше сузір^я, яке ви можете побачити у нашій півкулі, — це Велика Ведмедиця. У ньому сім найбільш помітних зір. Разом вони нагадують великий ківш. Тому Великий Ківш —друга наукова назва сузір^я Великої Ведмедиці. Поблизу Великої Ведмедиці на зоряному небі можна знайти фігуру малого ковша — сузір^я Малої Ведмедиці (мал. 49). Найяскравіша зоря цього сузір^я— Полярна зоря. Вона знаходиться найближче до Північного полюса світу. За її положенням на зоряному небі визначають напрям на Північ.
Сузір’я — ділянка зоряного неба зумовмо, але чітко
окресленими межами.
Скарбничка знань
Окрім відомих вам уже ліній на небесній сфері, е ще лінія, по якій переміщуеться Сонце протягом року. її назвали екліптикою . Вздовж ціеїлінії небесної сфери розташовані зодіакальні сузір’я. Слово «зодіак» у перекладі з грецької означає звір. З давніх часів зодіакальними
вважали 12сузір'їв: Овен, Тілець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон, Стрілець, Козоріг, Водолій, Риби . Хоча відомо, що екліптика перетинае не 12, а 13 сузір'їв. Тринадцяте сузір'я має назву Змієносець.
Практичне заняття
Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба
Вам знадобляться: карта зоряного неба.
На цьому занятті ви навчитеся: знаходіти найвідомі-ші сузір'я на карті зоряного неба.
Завдання 1. Знайдть на карті сузір'я Великої Ведмедиці (Великий Ківш).
Завдання 2. Розшукайте на карті зоряного неба сузір'я Малої Ведмедиці (Малий Ківш).
ЗавданняЗ. Знайдть на карті зоряного неба сузір'я Дракона. Полічіть кількість найбільш яскравих зір цього сузір'я.
Розгляньте розташування найбільш яскравих зір знайдених сузір'їв. Подумайте, що вони вам нага/іують.
Запишіть у зошит відомі вам назви сузір'їв.
Станьте дослідниками природи
1.    Ознайомтеся з картою зоряного неба. Знайдіть на ній сузір'я Великої та Малої Ведмеді ць.
2.    Разом із батьками в ясну поголу пізнього вечора вийдіть на вулицю та спробуйте відшукати на зоряному небі вказані вище сузір'я та Полярну зорю.
Перевірка знань
1.    Що називають зорею?
2.    За якими характеристиками розрізняють зорі?
3.    Яклюдінавикористувуе знання про зорі?
4.    Що таке туманність і яких типів вона буває?
5.    Дайте визначення сузір'я.

6.    Як ви вважаете, чи може до складу зір входити вода?

Немає коментарів:

Дописати коментар