САМОСТІЙНА РОБОТА З ТЕМИ «ПОДРАЗЛИВІСТЬ» І варіант
І. Оберіть правильну відповідь:
1.
Властивістьживихорганізмів,
яка дозволяєїмадаптуватися до змінних умовдовкілля:
а)
розмноження; б) подразливість; в)
ріст;г) розвиток.
2. Назвітьструктури, якісприймаютьподразнення
на рівніклітини:
а)
рецептори; б)
мембрани; в)
ліпіди;г) джгутики.
3. Оберіть види подразників за силою:
а)
фізичні, хімічні, змішані; б) порогові, підпорогові, надпорогові;
в)
неадекватні, адекватні.
4. Назвіть ділянку рецептора клітини,
який здатний реагувати з молекулами подразника:
а)
ліганд; б) область перекриття;в) активний центр; г) сайт зв’язування.
5. Оберіть клітинні структури,
які здійснюють рецепторну функцію в одноклітинних організмів:
а)
рецептори до цукрів; б) фітохроми; в)
магнітосома; г) стигма.
6. Оберітьправильну пару: вид таксису - джерелоподразнення:
а)
хемотаксис - світло; б) термотаксис - температура;
в) аеротаксис - магнітне поле.
7. Багато хто з людей
навчивсярозумітисвоїхтварин, якихутримують. Про що говорятьвишкіренізуби, зморщенийніс, спрямовані вперед вуха?
а)
про радість;
б) про задоволення; в)
про погрозу;
г) нічого не показує.
8. Комунікація–це:
а)
передача інформаціївідоднієїособинидо другої; б) виконанняпевнихдій; в) створенняпевноїситуації; г) усівідповідіправильні.
9. Які види сигналівнайбільшважливі на
далеких відстаннях?
а)
нюхові; б) звукові; в)
смакові;г)
дотикові.
10. За допомогою яких сигналів собака
"заочно" знайомиться з іншими собаками?
а)
дотикових;
б) зорових; в)
хімічних;
г) немаєправильнихвідповідей.
11. Колові рухи "танцю" бджола робить, якщо
повідомляє про наявність їжі на відстані:
а)
до 1км; б) понад 1км; в) до 100 м; г) понад 100 м.
12. У всіх особин одного виду
більшість сигналів:
а)
однакові; б)
різні; в)
часом однакові, часом різні;
г) немає правильної відповіді.
ІІ. Установітьвідповідністьміж формами поведінки та прикладами:
Формиповедінки |
Приклади |
1
харчова поведінка 2
репродуктивна поведінка 3
захисна поведінка 4
гігієнічна поведінка |
А
самець альтанника виконує танок, під час якого показує яскраве пір’я Б жаба
завмирає, побачивши хижака В богомол
очікує жертву в засідці Г
птахи «купаються» в піску Д
ведмеді дряпають і гризуть кору дерев |
ІІІ. Співставтефотографіїтварин з певним видом
комунікації:
1) мовою спілкування є клацання, свистіння та
ехолокація;
2)вигинають спину і настовбурчують шерсть,
припадають до землі та голосновиють,демонструючи один одному свою агресивність;
3)сигналом є запах сечі,їїзалишають на
своїйтериторіїсамці, позначаючицимщотериторіювжезайнято;
4) добре розвиненамовахімічнихсигналів,передаютьінформацію
одна однійдотикамисвоїхантен;
5) до мовитваринможнавіднести й дотики. У цихтварин
«фехтування» дзьобами є частиною ритуалу привітанняпід час шлюбногоперіоду.
ІV. Встановіть відповідність між видами реакцій організмів та наведеними
прикладами:
1.
Нутація 2. Позитивний фототаксис 3. Геотропізми 4. Хемотаксиси 5. Негативний
фототаксис 6. Фототропізм
Г Д
САМОСТІЙНА РОБОТА З ТЕМИ «ПОДРАЗЛИВІСТЬ» ІІ варіант
І. Оберіть правильну відповідь
1. Оберіть вірне твердження:
а)
подразливість характерна для об’єктівяк
живої так і неживоїприроди;
б)
подразливість -цездатністьпереходитиіздіяльнісного
стану в стан відносногоспокою;
в)
подразливість - цевластивістьпереходитиіз стану спокою
вдіяльнісний стан при зміні умов довкілля;
г)
подразливість не властиваодноклітинним
про- та еукаріотам.
2. Оберітьвидиподразників за природою:
а)
порогові, підпорогові, надпорогові; б) адекватні, неадекватні;
в)
фізичні, хімічні, змішані.
3. Вкажітьназвупроцесудіїподразника на
організм:
а)
рецептор; б) подразливість;в) подразнення; г) ліганд.
4.
Оберітьвидинайбільшпоширенихрецепторівклітини:
а) ті, що змінюють потенціал мембран; б) ті, що змінюють конфігурацію
мембранних
структур;
в)
ті, щопризупиняютьбіохімічніпроцеси; г) ті, щозапускають каскад
метаболічнихреакцій.
5.
Вкажітьназвуруховоїреакціїодноклітиннихорганізмів у відповідь на
спрямованудіюпевного фактора:
а)
таксис; б) фобія;в) ліганд; г) анабіоз.
6.
Оберітьправильні пари: вид таксису - джерелоподразнення:
а)
хемотаксис - світло; б)
гідротаксис - вода; г) аеротаксис - магнітне поле.
7. Люди
використовуютьсигналитривогитварин для:
а)
приваблювання до садів;
б) приваблювання до аеродромів;
в)
відлякуваннявідаеродромів;
г) немаєправильнихвідповідей.
8.
Якісигналивикористовуютьтварининайчастіше
а)
звукові;б)
нюхові; в) дотикові; г) смакові.
9. Назвітьтварин,
яківикористовуютьультразвуковісигнали для спілкування?
а)
дельфіни; б) кажани; в) метелики-совки; г) усіваріантиправильні
10. "Мовутанців"
медоносноїбджолидосліджував;
а)
Чарльз Дарвін; б)
Карл фон Фріш; в)
Карл Лінней;
г) НіколасТінберген.
11.
Чомулюдиноподібнихмавпнеможливонавчитилюдськіймові
а)
слабкорозвиненанервова система;
б) не пристосований до людськоїмови
голосовийапарат; в) немаєвідповіднихспеціалістів; г) немаєправильнихвідповідей.
12.
Тварину-робота застосували для вивчення "мови":
а)
мавп; б) собаки; в)
кішки; г) бджоли
ІІ. Установітьвідповідністьміж формами поведінкитварин та прикладами.
Тип поведінковихреакцій |
Приклади |
1
дослідницькаповедінка 2
гігієнічнаповедінка 3
захиснаповедінка 4
харчоваповедінка |
А птахи
будуютьгнізда Б собака
зариваєзалишкиїжі (кісткиабом’ясо) у ґрунт В
тваринаобнюхуєнавколишніпредмети Г
тваринашукаєпритулку Д
комахичистять за допомогоюкінцівоккрила |
ІІІ. Співставтефотографіїтварин з певним видом
комунікації:
1) орієнтуються за
допомогою системи, що мало чим відрізняється від азбуки Морзе, - виробляють
легкі стуки головою, створюють луну, яку чують інші представники популяції;
2) подаючи звуковий сигнал, ляпають
хвостом по воді;
3) позначають межі своїх володінь за
допомогою сечі;
4) устрашають супротивника лютим криком
і ударами кулаками в груди;
5)позначаючи межі своїх володінь,
дряпають кігтями дерева, труться об них спинами.
Г
ІV. Встановіть відповідність між видами реакцій організмів та наведеними
прикладами:
1.
Нутація 2. Позитивний фототаксис 3. Геотропізми 4.Термонастії5. Хемотаксис
6. Фототропізм
Немає коментарів:
Дописати коментар